Barrio Los Lomos – Minder bekende wegen in Gran Canaria

Barrio Los Lomos - GC604 - Minder bekende wegen in Gran Canaria
(Last Updated On: 06/01/2022)

Barrio Los Lomos is een plekje in Gran Canaria dat niet op de kaart terug te vinden is. Het is een verzameling van een aantal kleine fincas waar een oud bord terug te vinden is met de vermelding Barrio Los Lomos. De geasfalteerd weg eindigt waar het bord te vinden is. Wil je verder dan zal het met een mountainbike of gravelbike moeten.

Barrio Los Lomos via de GC 604.

Als je in Maspalomas verblijft zul je na een tijdje terugvallen op dezelfde wegen om te fietsen. Niets mis mee want het zijn dan ook ideale fietswegen die voldoende uitdaging bieden. Je kunt natuurlijk ook een lange uitstap plannen, maar dan zit je al snel een stuk boven de 100 km om andere wegen te bereiken. Er zijn echter alternatieven dichter bij Maspalomas als je geen zin hebt voor een lange dag in het zadel. De weg richting Barrio Los Lomos is er daar eentje van. Voor mij heeft hij alles wat je van een fietstocht op Gran Canaria mag verwachten. Na het verlaten van het laatste echte dorp heb je de weg zo goed als alleen voor jezelf. Geen auto’s of andere fietsers te bespeuren.

Start van de klim.

Om de klim te bereiken moet je aan het grote ronde punt van Sonneland richting El Tablero volgen. Je kunt dit op twee manieren. Op het ronde punt dadelijk omhoog of tot het volgende ronde punt rijden en daar de weg omhoog richting El Tablero nemen. In El Tablero zoek je de GC 604 richting El Salobre. Nu is het alleen nog maar de GC 604 blijven volgen tot je aan het einde komt. Je hebt nu nog net iets meer dan 14 km te gaan. Het segment van Strava kun je hier vinden. Het eerste deel kan nog relatief druk zijn en oogt ook niet al te fraai, maar dat zal snel veranderen na je een paar steile stukken hebt overwonnen en El Salobre hebt verlaten.

De weg alleen voor jezelf.

Na het verlaten van El Salobre heb je de weg nagenoeg helemaal voor jezelf. Het asfalt is perfect en de zichten mogen er ook best wezen. Vlakkere stukken worden afgewisseld met steile klimmetjes die de 10% ruim overschrijden. Als beloning krijg je ook een paar korte afdaling richting Barrio Los Lomos. Door de afwisseling is de klim goed op de delen in stukjes en kun je goed doseren. Lukt een steil stuk niet dan is het niet onoverkomelijk om dit even te voet te doen.

Zicht op Las Filipinas en de klim richting Soria.

Net voor je de top bereikt hebt, kun je links de hele klim volgen van Las Filipinas richting Soria. Dit is ook een rit die zeker aan te raden is. De weg richting Soria kronkelt zich langs de helling omhoog. Meer over deze rit kun je hier lezen. Je kunt deze rit doen tot Soria en dezelfde weg terug richting kust volgen of verder fietsen naar Ayacata.

Barrio Los Lomos - Zicht richting klim naar Soria
Barrio Los Lomos – Zicht richting klim naar Soria

Laatste kilometer richting Barrio Los Lomos.

Je hebt nu nog maar een kilometertje te gaan tot het eindpunt van de weg en Barrio Los Lomos. Het is nog een pittige kilometer tussen de boerderijtjes en hun velden. Als het asfalt stopt heb je het eindpunt bereikt en ken je links het bord met Barrio Los Lomos vinden.

Barrio Los Lomos

Rit richting Barrio Los Lomos op Strava en GPX-file.

Wil je graag meer details over deze rit dan kun je deze in onderstaande rit van Strava vinden. Je kunt hier ook een Gps-file downloaden om te gebruiken op je GPS of fietscomputer. Heb je na deze rit nog zin dan ken je er gemakkelijk nog wat extra klimwerk aan toevoegen richting Monte Leon via de GC 504 of GC 503. Als alternatief is het uitzichtpunt Degollada de La Yegua op de GC 60 ook een mogelijkheid.

Wil je een nieuwe fietstrainer? Fietstrainer bij bol kan je ook altijd overwegen. Deze link brengt je naar alle beschikbare fietstrainers. Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen