Rit met klim naar Mirador de Haría – Lanzarote

Fietsroutes op Lanzarote
(Last Updated On: 22/10/2021)

Een route met een lange klim op Lanzarote moet de klim naar de Mirador de Haría bevatten. Vanuit Arrietta is dit de langste klim op Lanzarote. In 10,4 km stijg je 530 meter. Zeker niet de steilste klim op het eiland, maar een mooie gelijkmatige beklimming.

Start in Puerto del Carmen.

Voor deze rit had ik voor een rustige aanvangsfase gekozen richting Arrecife en Costa Teguise. De eerste 20 km, tot in Costa Teguise, zijn vlak. Je volgt vanuit Puerto del Carmen de fiets- en wandelweg die tussen de kust en luchthaven richting Playa Honda loopt. In Playa Honda moet je de weg weer delen met auto’s, maar is de te volgen weg voor fietsers op het wegdek aangegeven. Deze brengt je weer op een verkeersarme boulevard tot in Arrecife.

Vanaf Arrecife moet je terug te rijweg op met af en toe de mogelijkheid om een fietspad te nemen. Het is hier even opletten om niet fout te rijden, maar zoveel mogelijk de kust volgen richting Costa Teguise is de boodschap.

De eerste korte klim vanuit Costa Teguise.

Het eerste klimmetje die naam waardig start bij het buitenrijden van Costa Teguise. De weg loopt hier bijna 3 km op aan zeer gematigd stijgingspercentages. Meer dan 5% krijg je niet voor de wielen. Het is een mooi opwarmertje voor wat nog moet komen. Boven aan de klim kom je op een weg die parallel loopt met de LZ-1 richting Guatiza. Je moet dus niet met de fiets de LZ-1 op. Deze paralelweg loopt op en af Na de brug onder LZ-1 volg je de weg richting Guatiza en de Jardín de Cactus. De Jardín de Cactus gaan bezoeken, moet je maar op een andere dag gaan doen.

Arrieta – start van de klim naar Mirador de Haría.

De gewonnen hoogte moet je nu terug afdalen naar zeeniveau in Arrieta. Het laatste stukje naar Arrieta loopt op de LZ-1. Er is voldoende plek naast de rijbaan om veilig te kunnen fietsen.

In Arrieta kan je dan eindelijk starten aan de klim naar de Mirador de Haría. Op het ronde punt sla je links af en laat je Arrieta achter je. Vanaf dit punt is het 10,4 km bergop tot net voorbij de Mirador de Haría.
Je kan de klim opdelen in twee stukken van elk iets boven de 5 km met tussenin een vlakker stukje. Het eerste stuk van Arrieta tot net voor Haría. Dit deel klimt de weg gelijkmatig aan 5,5% met maar een 2-tal would be haarspeldbochten.

Een tussenstop in Haría kan je gebruiken om even op adem te komen. Harìa heeft een mooi historisch centrum wat een stop wel rechtvaardigt.
Je kan ook kiezen om Haría links te laten liggen en de klim zonder tussenstop afwerken.

Na Haría wordt de weg smaller. De eerste 2 km loopt de weg nog recht, maar dan volgt een stuk waarin 5 haarspeldbochten zijn verwerkt die je richting top van de klim voeren. Na 10,4 km bereik je dan de eigenlijke top. Die ligt een paar 100 meter na de Mirador de Haría.

Een lange afdaling richting Teguise.

Na het hoogste punt van de dag wordt je beloond met een lange afdaling van net geen 8 km. De weg heeft weinig bochten. Er zitten maar twee haarspeldbochten in de afdaling. Een ideale afdaling om te herstellen van de voorgaande klim. Voor je Teguise bereikt moet je wel terug wat hoogtemeters verwerken. Zoals vaak op Lanzarote zijn de stijgingspercentages doenbaar, maar voor de benen is het even schrikken na de lange afdaling.

Teguise is een ideale plek om nog even halt te houden. Het is een mooie historische gemeente die tot de mooiste van Lanzarote behoort. Zondag gaat er een markt door. Het centrum is dan afgesloten voor het verkeer, maar met de fiets lukt het nog wel.

De laatste loodjes…

Teguise verlaat je via de LZ-30 in dalende lijn richting San Bartolomé. Weerom loop de weg kaarsrecht waardoor de snelheid kan oplopen. Let wel op want de LZ-30 is een drukke weg.

In de Verte zie je dan al dat er toch nog hoogtemeters zijn te overwinnen. Weerom niet steil maar na de lange dag kruipt het toch in de benen en de drukke weg maakt het iets minder aangenaam.

Op het Ronde punt neem de LZ-20 naar San Bartolomé. Na een kleine kilometer ga je op een rond puntje rechtsaf en volg je de richting Tias. Bij het buitenrijden van Tias mag je terug afdalen maar weerom volgt er een korte klim. Vanaf hier volg je gewoon de aanwijzingen richting Puerto del Carmen. Na een paar ronde punten volgt een snelle afdaling voor je Puerto del Carmen binnenrijdt.

Wil je een nieuwe fietstrainer? Fietstrainer bij bol kan je ook altijd overwegen. Deze link brengt je naar alle beschikbare fietstrainers. Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen