Santa Lucia – Fataga. Fietsen op Gran Canaria met Free Motion

(Last Updated On: 01/01/2021)

Fietsen op Gran Canaria is echt een plezier.
Deze rit vormt een mooie lus die je vanuit Playa del Ingles (Maspalomas) langs de kust en het binnenland terug naar Playa del Ingles brengt. Een mooie niet al te zware rit. In deze rit ontbreekt het niet aan mooie uitzichten.
Op 31 oktober heb ik de rit Santa Lucia – Fataga gedaan onder begeleiding van een fietsgids van Free Motion. Het was niet de eerste keer dat ik deze rit deed. Ik had ze al twee keer voordien gedaan. Ze organiseren wekelijks deze rit in hun hobby en sport groep.fietsen op Gran Canaria Santa Lucia - Fataga via La Fortaleza

tussen racecircuit en kartbaan

De rit start aan de shop van Free Motion in Playa del Ingles. Je rijdt eerst tussen de vakantiewoningen en hotels richting San Augustin om daar de GC-500 op te rijden. Na een eerste korte klim laat je San Augustin achter je en rij je tussen het racecircuit en kartbaan verder op de GC-500. Het gaat dan in één rechte lijn richting El Doctoral en Cecindario. Op dit stuk weg staat de wind meestal in het nadeel. Bij een erg winderige dag kan dit dus al serieus pijn doen. Een voordeel van samen met Free Motion te rijden, is dat je uit de wind kan zitten.

landinwaarts = klimmen

Voorbij El Doctoral gaat het landinwaarts. Dit wil bij het fietsen op Gran Canaria zeggen dat het klimmen kan beginnen. Aanvankelijk is het heel rustig tot je uit de bebouwing komt. We volgen nu de GC-65 en die zal ons helemaal tot in Santa Lucia brengen. Het eerste deel is een klim van net geen 5 km lang aan 6% gemiddelde stijging. Als beloning krijg je een fantastisch uitzicht op de Vallei van Santa Lucia. Wat dan volgt is een mooie slingerende weg die op en neer gaat en die best wel pijn kan doen in de benen. Let op met tegemoetkomend verkeer. Na een goeie 36 km bereik je dan Santa Lucia waar er gelegenheid genoeg is om de drinkbussen te vullen en een snelle hap te eten.

fietsen op Gran Canaria Santa Lucia - Fataga
Fietsen op Gran Canaria vanuit Playa del Ingles via Santa Lucia en Fataga terug naar Playa del Ingles. Zicht richting San Bartololomé en La Fortaleza

Verder klimmen richting San Bartolomé

Na een lunchstop gaat het verder over de GC-65 in de richting van San Bartolomé. Vanuit Santa Lucia heb je eerst nog een kleine 3 km lichte afdaling tot in Rosiana. Net tijd genoeg om alles terug soepel te laten draaien en de lunch wat te laten zakken. Dat is nodig want nu volgt er een klim van 4,5 km met een gemiddeld stijgingspercentage van 5%. Dit is goed te doen en en de weg is aangenaam om te rijden. Je maakt dit stuk zo hard als je zelf wil.

Net voor San Bartolomé kan je dan links af richting fataga maar op deze rit werd gekozen om door San Bartolomé te rijden en via “The wall” te rijden. Een kort helling van nog geen 300 meter aan 15% gemiddeld. In de eerste meter loopt het stijgingspercentage zelfs op tot net boven de 26%. Best wel pittig dit stukje.

Als je dit stukje niet doet en net voor San Bartolomé links af gaat heb je vanop dat kruispunt nog een 800 meter te klimmen waarin je een 60 à 70 hoogtemeter overbrugt om te eindigen op het hoogste punt van de dag. Een klein 950 meter boven de zeespiegel ben je nu.

fieten op Gran Canaria is ook dalen

Nu je op die hoogte bent moet je natuurlijk ook naar benden. Wat voor je ligt is een mooie aangename afdaling met een bijna perfect wegdek. Op enkele uitzonderingen heb je niet echt moeilijk of gevaarlijke bochten. Enkel bij het door Fataga rijden matig je best je snelheid voor de aanwezige bezoekers. Als je dacht dat al het klimwerk voorbij was, kom je bedrogen uit. Er volgt nog een klim in twee trapjes naar het uitkijkpunt van Degollada de La Yegua. In het laatste stuk zitten twee steile haarspeldbochten maar dan ben je zo goed als boven en wacht het laatste stukje afdaling naar Maspalomas en Playa del Ingles.

Een mooie rit die zeker de moeite is om eens te doen als je op Gran Canaria verblijft. Het klimwerk is niet al te zwaar en als zeker niet als je een fiets hebt of huurt met een kroontje van 32 tanden achteraan en 34 vooraan.

Santa Lucia – Fataga. Fietsen op Gran Canaria met Free Motion</h2>

Wil je een nieuwe fietstrainer? Fietstrainer bij bol kan je ook altijd overwegen. Deze link brengt je naar alle beschikbare fietstrainers. Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen